Tässä vähän niiden vaihdosta ja samalla käsijarrun säätöä.
Aluksi otetaan irti kaksi liukupulttia joilla jarrusatula on kiinnitetty.
Löytyy satulan takareunasta.
Tämmöiset ylhäältä.
Ja alhaalta.
Ne kun on saatu irti niin jarrusatula kääntyy sivuun.
Näin.
Vanhat jarrupalat voi tässä vaiheessa ottaa pois.
Kuvassa joku vikkeläsorminen oli ne jo poistanut.
Seuraavaksi pitää jarrusatulan mäntä painaa sisään, jotta uudet palat mahtuvat paikoilleen.
Se käy näin oikeastaan helpoiten. (ellei satu omistamaan jotain erikoisspesiaalijarrusatulatyökalua)
Jos ja kun mäntä ei meinaa painua sisään, niin silloin voipi pihdeillä varovasti pyörittää mäntää. Ja samalla muistaa kiristellä puristinta välillä.
Tiivisteitä pitää aina muistaa varoa!
Pihdeillä ne rikkoo helposti.
Ja tältä se näyttää kun mäntä on sisässä.
Tässä vaiheessa on hyvä rasvata liukupultit.
Eli nämä.
Pulti irtoavat ihan vain vetämällä. Suojakumi ainoastaan pitää niitä paikoillaan.
Ja taas varotaan ettei särjetä kumeja.
Samalla on hyvä puhdistaa ja rasvata liukupinnat joiden varassa jarrupalat liukuvat.
Muutoin saattaa jarrupalat takerrella ja jumitella.
Rasvaamiseen on hyvä käyttää esim. kuparipastaa.
Sitten voidaankin uudet palat laittaa paikoilleen.
Paloja laittaessa on hyvä kokeilla että ne pääsevät liikkumaan riittävästi.
(Riittävästi eli sopivasti eli siten että eivät jumittele liiaksi.)
Sitten voikin jarrusatulan laittaa takaisin paikoilleen.
Ja näin on jarrupalat vaihdettu.
Jarrupalat vetelivätkin jo ihan viimeisiään.
Seuraavaksi sitten kokeillaan että jarrut toimii.
Eli että ne jarruttavat ja irroittavat riittävästi.
Boratin tapauksessa oli käsijarrun vivusto jumittunut.
Eli tämän kuvan vasemmassa reunassa näkyy tarkoittamani vivusto.

Kuvassa näkyvä vaijerin pää (kuula) on irti vivustaan.
Tästä seuraa se että vaijerissa on turhaa liikettä reilusti, ja jarrutus teho heikkenee.
Aluksi luulin että vaijeri on löysällä.
Syy kuitenkin löytyi jarrusatulan vivuston jumiutumisesta.
Homma korjaantui rasvaamisella ja vivuston edestakaisin heiluttamisella.
Kaiken riuhtomisen ja jarrupolkimen sekä käsijarrun rykimisen jälkeen jarrut jäivät vielä toimimaan. Palat irrottivat hyvin ja käsijarrukin piti.
Käsijarrukahva kuitenkin nousi yhä aika korkealle joten ajattelin säätää sen samalla tiukemmalle.
Käkkärin säätö löytyy auton sisältä takapenkkiläisten tuhkakupin alta.
Siis siitä etupenkkien välistä.
Tuhkakuppi irtoaa ottamalla ensin pyöreät koristemuovit pois.
Niiden alta lytyy pienet klipsut, joista varovasti vääntämällä irtoaa koko tuhkakuppisysteemi.
Sen alta sitten löytyykin varsinainen kiristys.
Kiristäminen käy helpoiten kun vetää käsijarrua ensin hieman.
Epä ollut sekään paha rasti.
Ehkä en aivan oikeaoppisesti tehnyt tätä(kään) hommaa mutta palat tuli vaihdettua ja isukki on tyytyväinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti