maanantai 15. huhtikuuta 2013

Wallas 2400 huolto-ohje

WARNING!
En ota vastuuta jos joku rikkoo laitteensa näillä ohjeilla. Toivottavasti kuitenkin näistä on iloa :)


Huolsin tänään Wallaksen, jotta ei tarvitse Suomen kesässä palella.
Hommana ei ollut kummoinen.
Muutama hassu työkalu ja pari tuntia aikaa.
Työkaluja mm. 12mm kiintoavain(2kpl), 8mm ja 7mm hylsyt(mieluiten pitkiä) sekä ristipää ruuvari. Varsinaista hehkun ja huopien vaihtoa en tehnyt. Kunhan mielenkiinnosta tarkistin, puhdistin ja rasvasin.
Tässä olisi opastus kuvien kera.

Laite kannattaa laittaa väärinpäin sopivan puun päälle.
Itseltä löytyi sopiva levynpala lattialta. Pitää vain reikä olla savupiipulle.
Ensimmäisenä avaat sormin avattavan ruuvin joka kuvassa näkyy päällä.
Kuvassa näkyvää paluu(mustaa) letkua ei tarvitse poistaa välttämättä.
Kannen pitäisi nyt irrota suoraan ylöspäin vetämällä.
Sopivasti kun saat nostettua vedä johtojen suojakumit pois paikoiltaan.

Kannen alta löytyy tämännäköistä.
Seuraavaksi poistetaan polttoilmaputki. Yhdellä mutterilla keskeltä kiinni.
Kuvassa ylimmäisenä.

Putken alta paljastuu tämmöinen maisema.

 Johtojen ja letkujen kannakkeet irroitetaan. (kuvassa jo irroitettu)
Ahdasta on mutta kannakkeita voi varovasti taivuttaa.
Sen jälkeen saadaankin itse polttokammion kansi auki.
Kannen alta löytyy alumiininen tukihärpäke jota ei näy kuvissa kunnolla.
Kasattaessa unohdin koko jutun joten jouduin hieman purkamaan takaisin kun huomasin...

Kannen alta löytyy tämmöistä.



Kuvassa tosiaan jo alumiinihärpäke irroitettu myös. Se lähtee ihan vetämällä pois.
Nyt näkyy jo itse polttimen pohja.
Kuvassa näkyvät johdot ovat hehkun johdot. Jos meinaa hehkun vaihtaa niin tässä vaiheessa on helpoin irroittaa johdot.
Polttimen pohja on kahdella pienellä mutterilla kiinni.
Ennen polttimen pohjan irroitusta pitää ottaa polttoaineputki irti pumpun päästä.
Tässä näkyypi se.
 Putkiosissa tulee aina pitää toisella avaimella vastaan.
Muutoin voi pyörähtää väärästä välistä.

Palokammio ilman poltinta on tämän näköinen.

 Itse poltin taas tämän näköinen.
Nyt siis näkyvissä huovat ja hehkulanka, jotka olisi hyvä vaihtaa silloin tällöin. (3-5vuoden välein).
Nyt kun kaikki on purettu niin on hyvä puhaltaa paineilmalla savukanavat puhtaaksi. Suurimmat noet irtoaa suht helposti.
Ja sittenhän polttimen saakin kasata.

Tässä kuvaa puhaltimesta.

Polttoilmapuhallin löytyy umpinaisen päätypellin alta.
Eli ei siitä mistä lähtee ilmakanavat veneeseen.
Jos poistat päätypellin niin ole varovainen!
Laite kannattaa kääntää kyljelleen ja varovasti poistaa vain toinen pääty.
Päädyt pitävät koko purkin kasassa ja jos ne huolimattomasti purat niin saattaa mennä koko laite osiin.

Wallaksen huoltosarjoja myydään monessa venetarvikeliikkeessä muutaman kympin hintaan.
Sisältää juuri polttimen osia. (Huopa ja hehku)

Ongelmia?
Wallaksen tankki pitää aina talveksi tyhjentää ja huuhtoa kuumalla vedellä.
Ja samalla tietysti letkun päässä oleva suodatin on hyvä puhdistaa.
Valopetrooli kun sisältää parafiinia joka kiteytyy ajan kanssa, ja tukkii paikat
Vesi on toinen mörkö joka keräytyy huopaan ja estää syttymisen.
Wallaksen polttoaineletkut tulee myös asentaa oikein.
Paluuletkun(musta) tulee viettää koko matkan tankiin päin.
Wallas on myös todella arka alijännitteelle. Tästä johtuen kannattaa käyttää paksuja johtoja.
Varsinkin jos etäisyys akulle on yli 4metriä.
Johdot on myös hyvä tulevaisuuden kannalta varustaa liittimillä.
Itse laitoin kuusinapaisen vesitiiviin liittimen ohjauspaneelin johtoon.
Ja syöttöpiuhaan suojatut abikoliittimet.

Wallaksen sivuilta löytyy jonkin näköisiä ohjekirjoja näihin vanhoihinkin laitteisiin.

Wallas nyt asennettuna paikalleen ja testattu.
Hyvin syttyi ja pelasi. Puhallin rasvaamisesta huolimatta tosin äänsi hieman.

Kaksi tuntia todella hankalassa asennossa oltuani.(perse pystyssä pää penkin sisällä) En voinut kuin ihmetellä, että miksi lämmittimet laitetaan veneissä aina kaikkein hankalimpaan koloseen?!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti